Kvinnors våld mot män

Varje år misstänks allt fler kvinnor för att ha misshandlat sina män och ofta de som de har en relation till. Många undersökningar som gjorts från Brottsförebyggande rådet visar att statistiken höjts med 47% och att mörkertalet är stort.
Knuffar och örfilar är ordet och många män väljer att inte anmäla för att det inta tas seriöst och för att de känner skam.
De är absolut vanligast i par realtioner och det visar tydligt att systemet är uppbyggt för att hjälpa mamman i detta fall och inte föräldrarna.
Man hör så mycket om våldet mot kvinnor som är hemskt men jag tycker det är viktigt att man inte glömmer bort att det förekommer tvärtom och blir vanligare utan attvi vet varför. Jag hoppas verkligen inte att det går omkring kvinnor som tror att det är okej att göra såhär?
Bara för att det genrellt är kvinnor som ger uttryck för sina känslor genom kroppne och männen är mer slutna. En smäll från en kvinna i ett parförhållande är inget tecken på systematiskt maktutövande utan det är för att få respons och av en annan karaktär. Om jag förstod det rätt så säger experterna så, generellt är det så det funkar. Men jag kan ju bara säga att om jag var en mans misshandlare så skulle det från min sida vara ett tydligt maktutövande som bottnar i min egna osäkerhet. Nu är det ju tur att så är inte fallet och åter igen har de så kallade experterna, FEL!

Kommentarer
Postat av: Anna

Du har rätt och sant i det du skriver!
Det är kanske för att vi inte vill se att det är alla typer av männsikor som blir misshandlade på ett eller annat sätt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback